Hier vind je vragen waar ik met klanten aan werk
Kan je ons helpen bij het ontwikkelen van een leertraject?
Online, blended of geheel face-to-face. Ik ondersteun bij het ontwikkelen en begeleiden van trajecten waarbij het leren dicht bij de praktijk ligt. Hoe kun je de dagelijkse werkpraktijk gebruiken als leeromgeving? Hoe kun je mechanismen als interactie, leren van ervaring, reflectie en oefenen hierin meenemen? Variërend van langer lopende leerlijnen binnen een Academie tot korte specifieke trajecten in het kader van organisatieverandering en bij urgente vraagstukken in de praktijk.
- Leerlijn management bij Rijkwaterstaat
- Online groepscursussen over Water, Energie en Klimaat bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Webinarreeks: Actualiteit onder de aandacht bij de ABD
- MOOC: ‘Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!’
We willen leren in het werk sterker vormgeven. Wat zou een geschikte aanpak zijn?
Urgente vraagstukken uit de praktijk zijn een belangrijk vertrekpunt voor leren. Van daaruit kun je nieuwe kennis, vaardigheden en aanpakken ontwikkelen. Leren in het werk gaat voor mij om experimenteren, afkijken, zichtbaar maken waar je mee bezig bent. Samen met collega’s.
- Samen werken samen leren, projecten in de Kinderopvang
- Action learning groepen op actuele thema’s bij ICCO
De contouren voor een leerhuis, academie of HRD 2.0 hebben we. Kun je ons helpen bij de inrichting?
Vanuit welke kijk op leren wil je werken? Wat betekent dit voor de inrichting van de leerfunctie? Welke bekwaamheden heb je nodig om het leren van de medewerkers goed te ondersteunen? Mede door sociale technologie verandert onze manier van leren. Wat betekent dit voor HRD?
- Inrichting Academy2.0 bij HIVOS
- Sociaal leren meer plek bij Deventer Ziekenhuis
- Nieuw businessmodel bij MDF Training
- Toe naar meer online bij NVM SOM
Hoe kunnen we een actieve, leren community ontwikkelen?
Het starten van een community is niet zo lastig, maar hoe zorg je voor een levendige en lerende community waar leden actief aan bijdragen, waar men ervaringen uitwisselt en waar men nieuwe kennis ontwikkelt? Dit vraagt om een heldere leeragenda, ritme, persoonlijke verbinding en goede facilitatie.
- Creative co-makersship programma bij Kunstenaars & Co
- Mangrove-community bij Wetlands International
- LOSmakers community
We hebben een sociaal intranet, maar niemand maakt hier gebruik van. Kun je ons helpen?
Steeds meer organisaties stappen over op een sociaal intranet. Dit biedt medewerkers ruimte om informatie met elkaar te delen. Voor het plaatsen van een berichtje ben je niet meer afhankelijk van de afdeling communicatie. Dit kun je nu zelf doen. De mogelijkheid ontstaat om medewerkers met elkaar te verbinden, zichtbaar te maken wie waar mee bezig is en kennis te delen. Alleen is hier naast goede technologie ook een plan en facilitatie bij nodig.
- Project ‘Effectieve online communicatie’ bij Ambulancedienst
- Bloggen door leden middels teamblog bij NVO2
We hebben ontzettend veel kennis in huis. Hoe borgen en delen we dit?
Hoe stimuleer je medewerkers om hun kennis te delen? Dat is aantrekkelijk als je weet dat iemand anders die kennis goed kan gebruiken. Hoe richt je zo’n proces van kennistransfer in? En wat zijn aantrekkelijke vormen van kennisdelen?
- Borgen van kennis over games bij Prorail
- Verzilvering bij OxfamNovib
- Overdracht van tacit knowledge bij ICCO