Gisteren had ik een skype-coaching-gesprek met enkele deelnemers aan een training over het gebruik van social media in NGOs, die ik verzorg samen met Josien Kapma en Joitske Hulsebosch. Deze deelnemers hebben het voornemen om in hun organisatie een blog te gaan gebruiken om kennis over energie te bundelen en zichtbaar te maken. De blog zelf is vlot gemaakt, en de eerste twee berichten staan er inmiddels op. Wat nu? Wie gaan we benaderen om mee te schrijven? Hoe maken we het aantrekkelijk voor collega’s om mee te gaan doen? Wat is er nodig om mensen op gang te helpen? Wat zijn elementen die helpen om het lopende te houden? En hoe sterk gaan we sturen op de kwaliteit van berichten?
In de afgelopen tijd heb ik in verschillende netwerken en leertrajecten ‘het bloggen als groep’ gestart. Daarop reflecterend kom ik tot de volgende 6 tips en handigheidjes:
- Kies voor een makkelijk toegankelijk platform en zorg dat je aanwezig bent in de beginperiode om hulp te bieden. Het gaat de bloggers om het expliciteren en delen van hun kennis en gedachten. Je wilt niet dat ze teveel technische hobbels tegenkomen.
- Nodig bloggers uit op hun expertise en de specifieke bijdrage die zij kunnen leveren aan het geheel. De waarde van bloggen zit voor een belangrijk deel in de stimulans tot reflectie en explicitering van eigen ideeen, om deze vervolgens in een netwerk van andere bloggers te verkennen en door te ontwikkelen. Vanuit de eigen passie voor een bepaald onderwerp in het werk.
- Zorg voor een groep bloggers van een bepaalde omvang. Zo kun je, met een geringe bijdrage per blogger, wel regelmatig een nieuw bericht laten verschijnen. Met een groep van 20 bloggers die elk 1 keer in de twee maanden een blogbericht schrijven, heb je elke week 2 tot 3 nieuwe berichten.
- Plan het schrijven. En herinner de ‘bloggers van de week’ eraan dat het hun ‘beurt’ is. Of zorg dat bloggers het stokje aan elkaar doorgeven.
- Bedenk wat voor type blogberichten je voor je ziet. Wat zijn een aantal belangrijke principes die je bloggers wilt meegeven? Denk aan maximale lengte, persoonlijk tintje, vraag meegevend, hoeft niet perfect te zijn, verbinding makend met andere bloggers, …
- Denk na over manieren om de weblog onder de aandacht te brengen bij geinteresseerden. Door er middels Twitter aandacht aan te besteden, in een nieuwsbrief mee te nemen, te verbinden aan andere online platforms, de link in je e-mail handtekening te zetten.
Er zijn vast meer tips te beschrijven, maar deze zes hebben in ieder geval goed geholpen bij de start van de weblog Over Ontwikkelen en Opleiden, van de NVO2. Zin om mee te lezen en denken?