Je overweegt iets te gaan doen met sociale media. Maar waar begin je? Jij gelooft in de meerwaarde, maar het is belangrijk om er een succes van te maken in de organisatie zodat meer op dit gebied mogelijk gaat worden.
Of je faciliteert een (online) community en probeert leden actief te betrekken en in de groep een waardevolle uitwisseling op gang te brengen. Wat zijn dan activiteiten en/of tools die kunnen werken?
Ik stuitte op ‘The Power Law of Participation’, door Ross Mayfield beschreven in 2006. Deze wet gaat uit van het idee dat elke social media tool of wijze van participeren een eigen ‘adoptiedrempel’ heeft. Je zou deze ‘adoptiedrempel’ ook een leercurve kunnen noemen. Sommige vormen van participatie hebben een lage drempel: het is makkelijk om mee te starten doordat je niet een heel hoge betrokkenheid nodig hebt om de waarde ervan te laten zien.
- Lezen van berichten, blogs, tweets;
- ‘Liken’ van berichten, activiteiten, boeken;
- Taggen van online artikelen;
- Aanmelden voor een nieuwsbrief;
- Delen van een link.
Lage drempel – weinig engagement nodig.
Welke sociale media tools hebben zo’n lage drempel? Social bookmarking (e.g. Delicious of Diigo) en Twitter worden dan genoemd. Gebruik van deze tools kunnen je in relatief korte tijd en met relatief weinig inspanning al vlot een bepaalde meerwaarde opleveren. Waarbij ik het wel belangrijk vind op te merken dat de waarde van het gebruik van Twitter sterk bepaald wordt door wat je ermee wilt bereiken. Wil je goed op de hoogte blijven van bepaalde ontwikkelingen waar een aantal twitteraars over schrijven? Dan is het met name een kwestie van deze mensen opsporen en volgen. Gaat het je erom dat je waardevolle interactie krijgt, dan vraagt dit het opbouwen van een (online) netwerk. De tool is wellicht niet ingewikkeld, maar dit opbouwen vraagt tijd, doorzettingsvermogen en inzet van jezelf.
Hoge drempel – veel engagement nodig.
Andere vormen van participatie en interactie, denk aan reageren op een online discussie, bloggen, samenwerken in een wiki of zelfs mee-faciliteren, hebben een hogere drempel en vragen daardoor om een sterkere betrokkenheid van leden of medewerkers. Als je net lid bent geworden van een LinkedIn groep of Google+ community, dan zul je vaak eerst de kat uit de boom kijken om te zien waar discussies over gaan. Je zoekt wellicht een haakje voor interactie op een thema waar jij iets mee hebt. Je uit je waardering voor een bijdrage van iemand door te ‘liken’. Je deelt een artikel dat je kent en wat aansluit bij een lopende discussie. Na een tijdje voel je je zeker genoeg om te reageren. Je hebt het gevoel dat je inhoudelijk echt iets nieuws kunt bijdragen. Herkenbaar? Nu denk ik dat we over een aantal jaar makkelijker reageren omdat we online communiceren meer gewend zijn, maar nu heeft het voor veel van ons nog een aardig hoge drempel en vereist het een bepaalde mate van betrokkenheid bij een community of echt actief te worden en onszelf te laten zien.
Hoe kun je deze Wet van Participatie gebruiken?
Sta eens stil bij de vraag hoe sterk men zich betrokken voelt bij de community, het project/idee of het gebruik van sociale media. Hebben ze er veel feeling mee of moeten ze nog wat over de streep getrokken worden? Is er al aardig wat initiatief vanuit de leden of is het relatief rustig en wil je ze juist verleiden en stimuleren? Deze vragen kunnen helpen om te bepalen of je een activiteit of tool kunt introduceren met een relatief lage of hoge drempel, een lage of hoge leercurve, iets wat weinig of veel engagement vereist.