Dit boek beschrijft ‘a social revolution made easier by technological change’. In die zin is de titel een beetje misleidend, want het boek gaat niet over Twitter of een andere specifieke social media tool. Euan Semple, auteur van dit boek, gebruikt Twitter als opstap omdat dit een tool is die inmiddels iedereen wel kent waardoor het een mooie opstap vormt naar een discussie over hoe ons te begeven in de wereld van bloggen, online fora, Twitter en Facebook. Deze ‘social revolution’ is al even gaande, maar nog niet iedereen ziet het. Onze hiërarchische, command-and control blik kan ons aardig in de weg zitten.

Ik lees een boek altijd met een gele marker paraat en bij dit boek heb ik daar veelvuldig gebruik van gemaakt. Door de aansprekende en ook herkenbare uitspraken die hij doet. Wat heerlijk om die uitgewerkt tegen te komen! En ook door de sterke verbinding die Euan maakt met leren en reflectie. Hier een paar waardevolle gedachten:

Knowledge is power & The more you give the more you get

Die uitspraak hanteren we vaak vanuit de gedachte dat je de kennis voor jezelf houdt en deze alleen deelt wanneer jij denkt dat het waardevol is. Je kunt ook op de volgende manier naar deze uitspraak kijken: kennis is van waarde als het ergens heen gaat; als het beweegt en gedeeld wordt. Je bent erbij gebaat een zichtbaar kennisspoor achter te laten, zowel voor jezelf als voor je organisatie. Door anderen toegang te geven tot jouw ideeën en gedachten stimuleer je gezamenlijk leren. Volgens Euan is de beste manier om jezelf onvervangbaar te maken kennis hebben die uniek en zeer bruikbaar is, zorgen dat anderen dit weten en bereid zijn deze kennis te delen. En sociale media zijn uitermate geschikt om dit te ondersteunen.

Blogging makes you more self-aware

Euan is een groot voorstander van bloggen. Hij ziet dit als een krachtige manier voor leren, reflecteren en je zichtbaar maken waardoor je invloed hebt. Het is ook een middel om bewuster te worden van wat er om je heen gebeurt: ‘you notice more, become more honest, get better at working out what you think about things around you.’ Zelfs als niemand je blog leest, is het nog krachtig om regelmatig die 15 minuten te nemen om te bedenken wat de dag heeft betekent voor je.

Beware of echo chambers

Deze opmerking heeft gemaakt dat ik nu kritischer kijk naar de wijze waarop ik mijn (online) netwerk uitbreid. Euan zegt: ‘take responsibility for stretching your learning and expanding your horizons.’ Natuurlijk, denk je dan. Maar hoeveel mensen volg ik die echt een andere mening hebben? Hoe vaak ga ik ‘off piste’? Wie zijn het niet met mij eens? Heb ik daar zicht op?

Conversations take place between equals

Kernaspect van sociale media is de mogelijkheid om dingen uit te werken in samenwerking met anderen. Dit vraagt om open staan voor nieuwe ideeën en oude ideeën vervangen. Wil je dit samen doen, dan vereist dit gelijkwaardigheid. Als een van de twee zich opstelt als manager, of een van beiden durft zich niet open op te stellen en te zeggen wat hij denkt, dan ontstaat er geen conversatie. Als beide partijen er ontspannen en vol vertrouwen in zitten, en bereid zijn om met de flow mee te gaan als ideeën worden uitgewisseld, dan is het een conversatie.

Management by being interested

De ondertitel van het boek is ‘A manager’s guide to the social web’, en zeer regelmatig schrijft Euan voor managers die worstelen met hun rol in een toenemende online omgeving. Sommige medewerkers zien die sociale media echt niet zitten. Of je hebt alle tools ter beschikking gesteld, maar ze werken toch niet zoals je had gedacht. Of medewerkers doen er uiteindelijk andere dingen mee dan was bedoeld. Hoe ga je daar als manager mee om? Een paar tips van Euan: Stimuleer medewerkers om voor zichzelf te denken; geef ze ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Wees heel geïnteresseerd in wat er (online) gebeurt. Het is fascinerend om te zien wat een grote groep medewerkers online doet en bespreekt. En stel goede vragen die medewerkers helpen om tot betere oplossingen en een dieper begrip te komen. “The better you get at asking good questions the more influence you will have and the more effectively you will be able to manage your online spaces.”

Zo zijn er nog meer waardevolle lessen uit dit boek te halen. Dus, spreekt dit je aan? Lezen, zou ik zeggen! Een makkelijk leesbaar boek, temeer het is opgedeeld in 45 korte hoofdstukken. Wel een rode lijn, maar je kunt er ook die hoofdstukken uithalen die jij interessant vindt. En Euan Semple schrijft op een heel prettig leesbare manier, bijna in conversatiestijl. Met illustraties uit de praktijk, onder meer uit die van de BBC, waar Euan geruime tijd werkzaam was en ervaring op heeft gedaan met het introduceren van het gebruik van sociale media tools en de manier van werken die daar bij past.