In het voorjaar van 2012 heb ik samen met Joitske Hulsebosch verschillende activiteiten ondernomen bij Buitenlandse Zaken, allemaal gericht op ‘slimmer werken door goed gebruik te maken van sociale media’. Hoe blijf je bij op je vakgebied? Hoe kun je online snel netwerken? Hoe vind je waardevolle communities en hoe kun je daarin zo participeren dat het je iets oplevert voor je werk?


Wat hebben we gedaan?

  • Een lunchlezing voor alle ambtenaren die interesse hebben in het onderwerp en in korte tijd (2 uur) geïnspireerd willen worden;
  • Een workshop met als thema ‘Slim omgaan met informatie’;
  • Een workshop over ‘Professionele profilering’;
  • En twee online leertrajecten van elk 2 weken, met name bedoeld voor medewerkers van ambassades. In deze leertrajecten stond dezelfde inhoud centraal als in de workshops, opgeknipt in concrete opdrachten die deelnemers online konden doen. Beide trajecten hebben we afgesloten met een webinar.

 

Lunchlezing

De lunchlezing vonden we spannend om te doen. Het was onze eerste kennismaking met ambtenaren van Buitenlandse Zaken, als het gaat om het gebruik van sociale media. De lunchlezing was ook via Yammer te ‘volgen’, en een zestal ambassades waren gedurende de lezing online aanwezig. Een lunchlezing waarbij we dus via verschillende ‘kanalen’ actief waren en dat natuurlijk goed wilden doen.

Dit is een van de filmpjes die we via Yammer hadden verspreid:


Slim omgaan met informatie

In deze workshop hebben we deelnemers kennis late maken met tools die je helpen om goed met de veelheid aan informatie online om te gaan. Tools die aan bod zijn gekomen: Twitter, Hootsuite/Tweetdeck, GoogleReader/iGoogle/Netnewswire en Delicious. Tevens zijn we ingegaan op de vraag hoe je ‘information overload’ kunt voorkomen. Twee filters zijn aan de orde geweest: het menselijke filter en de toolfilter. Onze ervaring is dat het echt de investering waard is om deze filters voor jezelf goed in te richten. Wie wil jij volgen? Welke netwerken kunnen jou dat opleveren waar je naar op zoek bent? En welke tools kunnen je hierbij behulpzaam zijn. Een account is zo aangemaakt, dus doe dit vanuit focus!

 

Professionele profilering online

Professionals hebben vaak een unieke visie en eigen ontwikkeld vakmanschap. Door actief te zijn via sociale media bouw je een online reputatie op. We hebben aandacht besteed aan het monitoren van de eigen reputatie (hoe kom je naar voren op Google en welke invloed heb je daarop?) en online profileren vanuit een persoonlijke strategie (keuze uit vier strategieën die wij hebben aangeboden). Tijdens de workshop hebben deelnemers een eigen ‘dashboard’ van tools ingericht om in de praktijk vlot aan de slag te kunnen.