Twitter, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Delicious, Facebook. Wellicht ken je al een aantal tools uit dit rijtje, ofwel omdat je er mee werkt ofwel omdat sommigen hiervan regelmatig in het nieuws zijn. En zo bestaan er nog legio andere tools die je voor kennisdelen, communicatie, samenwerken, marketing en profilering kunt gebruiken. Op dinsdag 5 juni gaan we in op de verschillende typen tools die er zijn en de toepassingsmogelijkheden daarvan voor FNV Formaat. Want daar is deze blogpost voor bedoeld: als opstap richting de bijeenkomst die we dan met elkaar hebben. Drie lijnen komen dan aan bod: (1) eigen professionalisering en leren in de organisatie, (2) meer zichtbaarheid als organisatie en (3) in contact met klanten.
Een trainer: “Ik gebruik Twitter vooral in mijn werk. Ik kom erdoor in contact met andere trainers en daarnaast is het voor mij een waardevol platform voor interessante links en artikelen op mijn vakgebied.”
Een verpleegkundige: “Ik ben lid van de LinkedIn groep Dutch Health Network en daar zijn vaak nuttige discussies gaande. Die zetten me aan het denken over mijn werk. Daarnaast is het voor mij een goede plek om vragen te stellen en informatie te delen. Of het levert me een linkje op naar een website die ik zelf niet snel was tegengekomen.”
Mijn ervaring is dat het belangrijk is zelf ervaring op te doen met sociale media alvorens na te kunnen denken over toepassingsmogelijkheden. Want ‘als je niet kunt fietsen, is lopen altijd sneller’. Vanuit deze gedachte wil ik het middels deze blogpost met jullie hebben over de manier waarop je (nu al) gebruik maakt van sociale media. En daarbij is het perspectief van eigen professionalisering het meest interessant: hoe zet je sociale media in voor het bijhouden van vakkennis, netwerken en je eigen leren?
[kadertje]Vraag 1: van welke social media tool maak jij al gebruik? En wat levert dat je tot nu toe op?[/kadertje]
[kadertje]Vraag 2: Vanuit welke strategie werk je? Of wat is een strategie waar je wel meer op in zou willen zetten?[/kadertje]
Experimenteren met tools is een goede manier om wat thuis te geraken in de mogelijkheden. Om met meer focus te werken met sociale media is een strategie goed om te hebben. Temeer de waarde van sociale media zich pas laat zien na enige tijd. Net zoals het opbouwen van een fysiek netwerk tijd vraagt, geldt dit ook voor het opbouwen van een online netwerk. En de waarde van sociale media zit vaak in dat online netwerk. Twitter wordt interessant als je een boeiende groep mensen volgt. Een LinkedIn groep heeft waarde voor je als daar collega’s actief zijn die jou iets te bieden hebben. Hier schets ik vier strategieën die je kunt gebruiken.
- Bijblijven op je vakgebied: blogs die interessant zijn om te lezen, online goede artikelen, waardevolle discussiefora. Kies je voor deze strategie dan kunnen RSS feeds (technisch hulpmiddel waarmee je je op nieuwe berichten van een website kunt abonneren) en zogenaamde ‘RSS readers’ (e.g. NetNewsWire, GoogleReader) helpen om snel informatie te scannen.
- Samen leren en netwerken. Wil je de groep mensen die je om je heen hebt uitbreiden, dan lenen sociale media zich hier ook goed voor. Het is heel makkelijk om nieuwe mensen te gaan volgen, via Twitter, LinkedIn of Facebook bijvoorbeeld. Om echt samen te leren is het belangrijk in deze relaties te investeren, te geven, actief te worden in professionele communities.
- Jezelf profileren. Ik geloof sterk in profileren door het delen van je expertise. Dus als je actief wordt in een community, op welke vraagstukken ga je dan reageren? Waar begin je zelf een discussie over? Als bloggen iets voor je is, waar gaan je berichten dan over? En geef je twitterplan ook inhoudelijk invulling!
- Samenwerken aan projecten. Zo kun je bijvoorbeeld samen een wiki bouwen over een bepaald onderwerp, links naar waardevolle artikelen en websites verzamelen in een social bookmarking tool (een tool die jouw favoriete sites op internet opslaat en dit openbaar maakt, zoals Delicious – zie afbeelding 2) en als team bloggen over het thema dat jullie bezighoudt.
Ik ben wel benieuwd of je al wat vanuit een strategie werkt. Misschien heb je niet heel expliciet een strategie bedacht, maar is er wel een die er uit springt als je dit rijtje leest? Of zit er een strategie bij waar je de komende tijd wel eens wat meer vanuit wilt werken? En wat hoop je dat dat je gaat opleveren? Deel je ideeën en gedachten hieronder kort door een reactie te plaatsen. Mooi om in de aanloop naar 5 juni alvast van elkaar te weten, en we kunnen die dag gericht aan de slag met de strategieën en tools waar jullie interesse naar uit gaat!
Vraag 1:
Twitter: snel op de hoogte laatste nieuwtjes, volgen lokale politiek, snufjes social media. Promoten producten FNV Formaat. Delen peronal interest (lopen en multiculti activiteiten). Wordt soms benaderd door netwerk voor klussen (soms prive, soms Formaat). Zoek ook wel eens actief contact met twitterende OR – heeft me concreet lead opgeleverd – binnenkort op acquisitie.
Facebook prive: contact met familie en kennissen. Plaatsen foto’s,. Delen grappige linkjes, en delen personal interest. Af en toe promoten Formaat activiteiten. En lid van paar groepen: geheime stiefgroep, multicultinetwerk Mil Colores. Aantal goede klanten, met name AS-en zijn ‘vrienden’, heeft me al een klus opgeleverd van een bekende AS
Facebook FNV Formaat – groep kinderopvang – plaatsen activiteiten en actuele informatie.
Linked IN – volgen professionele contacten – nieuwe banen. IRL netwerk contacten bevestigen. Uitwisselen nieuwtjes met concullega’s. Deelname aan ca. 5 groepen. Twee in MZ en plaats daar soms discussies. NU over de oudere werknemer, af en toe een vraag, bijv over instelling vertrouwenspersoon.
Pinterest: heb wat fimlpjes gezet, maar zie niet zo de meerwaarde
Google plus – is praktisch nihil
Online games: wordfeud, rumble – bijkletsen met collega’s, vrienden, familie
Yammer: ben vooral alleen zelf actief. Loopt nog niet. Blackberry is belemmering. Heeft wel leuk contact opgelverd met actieve Yammeraar bij FNV Bondgenoten. Hebben een gezamenlijke yammer groep opgezet. Tot nu toe slechts 3 leden.
Vraag 2:
Strategie: al doende leren. Zie het vooral al grote speelplaats van contacten en kansen. Ik denk dat de tweede en derde strategie op mij van toepassing zijn. Ben wel aan het zoeken naar juiste mix van prive en professioneel. Ook omdat ik persoonlijke activiteiten heb die ik ook wil promoten zolas mijn Mil Colores groep en mijn eigen kleine bedrijfje voor vrijwilligersorganisaties. Ben van plan dit jaar ook te proberen een eigen website te gaan bouwen voor dit bedrijfje, maar ik zoek ook een soort thuisplek om te gaan bloggen, ook over MZ.
Veel plezier en succes aan alle (oud-)collega’s bij deze workshop!
Vergeet Yammer niet!
Bij FNVBondgenoten zijn we nu bezig om voor de kaderleden een training te ontwikkelen over sociale media en het gebruik daarvan voor het activerende vakbondswerk. Ik vind het erg leuk om daar aan mee te werken.
Jack Bos
Dag Jack, wat goed om te horen dat jullie vanuit FNV Bondgenoten met hetzelfde thema bezig zijn! Misschien aardig om elkaar (Bondgenoten en Formaat) wat op de hoogte te houden?
Dag Coby, je gebruikt al aardig wat tools ter ondersteuning van je werk! Zo hier en daar een link naar privé. En plannen voor de toekomst. Grappig dat je activiteiten voor Mil Colores groep en bedrijf voor vrijwilligersorganisaties als privé ziet. In jouw situatie zou je het geheel nog wat complexer kunnen zien: 3 lijnen werk en daarnaast ook privé. Maar laten we dat maar niet doen 🙂 Wissel er graag dinsdag verder met je over uit!
Vraag 1
Ik gebruik Twitter: zowel prive account als zakelijk (ik twitter namens FNV Formaat Gebruik het niet heel actief maar merk wel dat het me al het een en ander heeft opgeleverd: interessante contacten (o.a. @Sibrenne :-), relevante informatie etc. Vind het nog wel eens lastig wat ik moet twitteren namens Formaat en word daar ook nog weinig in gevoed door collega’s. Moet vooral uit mezelf komen.
Ik heb een facebook account maar daar doe ik eigenlijk nog niets mee en ik zit op Linked In. Ik volg daar ook diverse discussie groepen, maar discussieer zelf (nog) niet erg actief mee.
Intern zit ik op Yammer, dat gebruik ik regelmatig en zou graag zien dat we dat actiever gaan doen met z’n allen, levert veel bruikbare informatie op en vooral ook dat we dan meer mét elkaar in gesprek zijn ipv over elkaar! Maar hoen krijgen we ze zover? Hoe krijgen we tussen de oren dat we het niet over een hype hebben! Daarover wil ik het morgen ook zeker hebben!
Vraag 2
Ik werk tot nu toe zeker nog niet vanuit een bepaalde strategie en ben, net als Coby, nog wel zoekende naar een juiste mix tussen prive en zakelijk. Zeker met 2 twitter accounts vind ik dat nog wel eens lastig. Als ik de vier strategieen lees zou mijn strategie zijn: een combinatie van die 4. Klinkt misschien flauw maar ik vind ze alle vier belangrijk. Vanuit mijn vak zou het accent met name op 3 en 4 liggen.
Ik maak nog niet veel gebruik van social media. Het blijft beperkt tot linkedin, wat mij leuke zakelijke en privecontacten heeft opgeleverd. Ook handig om carrierestappen van contacten in de smiezen te houden.
Zit ook op Yammer, maar Yammer zelf (nog)niet mee.
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de marketingmogelijkheden van social media. Hoe kan ik ’t slim inzetten om zieltjes te winnen voor onze open-inschrijvingsproducten?
Vraag 1.
Ik maak als prive-persoon tot nu toe meer gebruik van sociale media dan als trainer. Als trainer ben ik aangesloten bij LinkedIn – ik heb daar meer dan 200 contacten – en voor nieuwe klanten is een LinkedIn profiel van wie ik ben en wat ik doe handig: aspirant-klanten kunnen mij vinden via google en zien wie ik ben en wat ik doe. Natuurlijk gebruik ik daarnaast internet en discussiegroepen op LinkedIn om bij te blijven over de actualiteit in sectoren. Daarnaast heb ik een eigen pagina op You Tube en op Vimeo, waar films van mij zijn geplaatst: fotofilmverslagen van OR-trainingen en studiedagen van FNV Formaat. Voorts ben ik samen met Coby Franken moderator van een Facebook pagina over ontwikkelingen in de kinderopvang.
Vraag 2. Tot nu toe werk ik nog niet echt vanuit een strategie. Ik zou graag willen mee werken aan een doe-groep van trainers binnen FNV Formaat, in samenwerking met de afdeling Marketing. Samen kunnen we zo’n strategie ontwikkelen gericht op de volgende doelen:
1. Netwerken van klanten opbouwen per sector, via sociale media (Facebook en LinkedIn) waarin klanten hubn ervaringen kunnen delen. Wij moeten binnen formaat zicht krijgen op wat de succesfactoren zijn om een netwerk van klanten ‘aan de praat’ te krijgen en welke rol een moderator bvan FNV Formaat daarbij kan/moet spelen.
2. Diensten van FNV Formaat zichtbaar maken via onze website, You Tube en Vimeo. We kunnen de klant via internet in beeld en geluid laten zien wat we doen, en deze informatie ook koppelen aan onze klantennetwerken op de sociale media.
3. Reacties, documenten en films, die we verzamelen via onze activiteiten op de Sociale Media kunnen we ook benutten in onze diensten, cursussen en themadagen.
In feite doe ik alle 3 deze activiteiten al, als trainer, maar nog met mijn eigen persoonlijke accounts. FNV Formaat faciliteert dit nog niet.
Graag blijf ik op de hoogte van de vorderingen en volgende stappen van Formaat op het terrein van sociale media. Hartelijke groet van Gabbie van der Kroef
Dag Sibrenne en collega’s,
Leuk dat ik morgen ook aan mag sluiten. Ik gebruik prive LinkedIn, waar ik zakelijk al profijt van heb gehad. o.a. een klant voor FNV Formaat via een oud-collega. Ik vind de marketinggroepen een toegevoegde waarde, daar heb ik adviezen gevraagd voor een systeem voor online nieuwsbrieven. Daarop heb ik veel reacties gekregen vanuit de groep. Ik ben een volger, een lurker, qua Twitter. Over Facebook ben ik nog aan het afwegen wat het nut voor mij ervan zou zijn. En dit alles zonder een strategie. Tot morgen!
vraag 1
Heb LinkedIn account met veel zakelijke contacten. Interessant om te volgen waar ex-collega’s en relaties mee bezig zijn en waar ze werken. Lid van twee groepen. Voornamelijk eenrichtingsverkeer: ik reageer, maar profileer mij zelf niet. Levert hernieuwde contacten op.
Verder ben ik volger van de Yammer-groep binnen Formaat, maar plaats zelf geen berichten.
Al drie keer op punt gestaan om met Twitter te beginnen, maar gebrek aan tijd om me te verdiepen in consequenties schrikt vooralsnog af.
Vraag 2
Ik heb geen strategie. Vanuit mijn rol als ICT-manager al vele malen bij directie bepleit om met experimenten te beginnen. Weining animo. Daarom blij met dit initiatief. Kies vooral als invalshoek wat de betekenis is van social media voor de ICT-infrastructuur voor de toekomst. Hoe kan ik ‘bring your own device’ technisch bij FNV Formaat realiseren. Welke rol kan ik vervullen bij de inhoudelijke kant.
Van de vier beschreven strategieen vind ik persoonlijk nummer 1 en 3 het meest aanspreken.
Vraag 1: van welke social media tool maak jij al gebruik? En wat levert dat je tot nu toe op? Ik maak gebruik van:
-linkedin: gebruik ik voor zakelijk en een beetje persoonlijk. Ben lid van diverse groepen en blijf daardoor ook op de hoogte van ontwikkelingen rond bepaalde thema’s. Krijg via linked in nog wel mails en verzoekjes.
-facebook: gebruik ik prive en een beetje zakelijk. Heb naast een eigen facebookaccount nog een tweede account/ bedrijfspagina aangemaakt onder de naam PeoplePowerPlein. Deze pagina wil ik voor de wat zakelijke relaties gebruiken maar daar gaat wel veel tijd en energie in zitten…moet meer leven in worden gebalzen. Heb nu weer tijd (na mijn studie)
-blogs via google: ik heb een drietal blogs geschreven en via google de wereld in geschopt. Geeft wel voldoening om een eigen bericht de wereld in te sturen. Geeft echter nog weinig respons 🙁
-yammer: via yammer ben ik met geinteresseerde collega’s aan de babbel.Leuk om elkaar te informeren maar jammer dat het zo weinig collega’s zijn.Het lastige van dit medium is dat je er niet met je BB op kunt komen
-ffcontact (intranet) is een manier om interessante informatie te delen met Formaat collega’s…echter is weinig interactief en wordt ook niet echt actief gebruikt door collega’s
-twitter: een heelijke medium en ik maak er graag gebruik van als ik het nodig vind.
-skype: bellen met videocontact is een goede toevoeging om elkaar ook te zien. Werkt prima.
– Picassa: voor het versturen van foto’s en film. Gebruik dit prive maar kan ook zakelijk natuurlijk.
– skillio: is een digitale leeromgeving in het Engels. Iemand all over the world nodigt je uit voor een thema om daarover met elkaar te praten en te leren. Heb ik een keer gebruikt en ik haak af omdat het in het engels is.
– I-pad gebruik ik als courant en lees daar interessante info op
– youtube en slideshare gebruik ik in mijn trainingen en thuis ter voorbereding op trainingen. Erg interessant!
Vraag 2: Vanuit welke strategie werk je? Of wat is een strategie waar je wel meer op in zou willen zetten?
Ik gebruik social media hoofdzakelijk zakelijk met een vleugje prive. Hel persoonlijke zaken communiceeer ik liever op een andere manier. Mijn eigen facebook pagina (dus niet peoplePowerPlein) gebruik ik daarbij ng het meest prive. Zo ook Picassa en Skype. Ik zou heel graag mij meer willen richten op een goede, doeltreffende en zakelijkecommunicatielijke in het kader van mijn werk. Leuk om daar morgen mee verder te gaan! Groetjes,
Gerlanda Dirksen
Er is al een gedeelde Formaat/FNVBondgenoten Yammer.
Via Coby krijg je toegang. Vraag haar even.
Vraag 1: Maak zelf al vele jaren gebruik van LinkedIn. Vooral voor zakelijke contacten. leuk om te zien waar mijn studiegenoten en oud/ex collega’s nu mee bezig zijn. Verder zit ik in een aantal groepen die vooral te maken hebben met mijn vakgebied Arbeid en Gezondheid en mijn interessegebied sport. Deze groepen volg ik met name om op de hoogte te blijven over wat er speelt. In het kader van de De Dag van de Preventiemedewerker waarbij we sinds 3 jaar een onderzoek doen als trigger voor deze dag plaats we ook berichten binnen deze groepen met een oproep om mee te doen en daarna met de hoofdpunten uit het onderzoek. Verder ben ik op 2 vlakken bezig met E-learning, als expert/leercoach bij de Atletiekunie en als adviseur voor FNV Bouw om een digitaal leertraject op te zetten voor REA-begeleiders
Vraag 2: Ik volg geen strategie. Zou het wel erg leuk vinden om hier meer over te weten te maken. Met name gebrek aan tijd en andere dingen leuker vinden dan achter een computer o.i.d. zitten maakt dat ik geen gebruik maak van overige kanalen.