Twitter, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Delicious, Facebook. Wellicht ken je al een aantal tools uit dit rijtje, ofwel omdat je er mee werkt ofwel omdat sommigen hiervan regelmatig in het nieuws zijn.  En zo bestaan er nog legio andere tools die je voor kennisdelen, communicatie, samenwerken, marketing en profilering kunt gebruiken. Op dinsdag 5 juni gaan we in op de verschillende typen tools die er zijn en de toepassingsmogelijkheden daarvan voor FNV Formaat. Want daar is deze blogpost voor bedoeld: als opstap richting de bijeenkomst die we dan met elkaar hebben. Drie lijnen komen dan aan bod: (1) eigen professionalisering en leren in de organisatie, (2) meer zichtbaarheid als organisatie en (3) in contact met klanten.

Een trainer: “Ik gebruik Twitter vooral in mijn werk. Ik kom erdoor in contact met andere trainers en daarnaast is het voor mij een waardevol platform voor interessante links en artikelen op mijn vakgebied.”

Een verpleegkundige: “Ik ben lid van de LinkedIn groep Dutch Health Network en daar zijn vaak  nuttige discussies gaande. Die zetten me aan het denken over mijn werk. Daarnaast is het voor mij een goede plek om vragen te stellen en informatie te delen. Of het levert me een linkje op naar een website die ik zelf niet snel was tegengekomen.”

Mijn ervaring is dat het belangrijk is zelf ervaring op te doen met sociale media alvorens na te kunnen denken over toepassingsmogelijkheden. Want ‘als je niet kunt fietsen, is lopen altijd sneller’. Vanuit deze gedachte wil ik het middels deze blogpost met jullie hebben over de manier waarop je (nu al) gebruik maakt van sociale media. En daarbij is het perspectief van eigen professionalisering het meest interessant: hoe zet je sociale media in voor het bijhouden van vakkennis, netwerken en je eigen leren?

[kadertje]Vraag 1: van welke social media tool maak jij al gebruik? En wat levert dat je tot nu toe op?[/kadertje]

[kadertje]Vraag 2: Vanuit welke strategie werk je? Of wat is een strategie waar je wel meer op in zou willen zetten?[/kadertje]

Experimenteren met tools is een goede manier om wat thuis te geraken in de mogelijkheden. Om met meer focus te werken met sociale media is een strategie goed om te hebben. Temeer de waarde van sociale media zich pas laat zien na enige tijd. Net zoals het opbouwen van een fysiek netwerk tijd vraagt, geldt dit ook voor het opbouwen van een online netwerk. En de waarde van sociale media zit vaak in dat online netwerk. Twitter wordt interessant als je een boeiende groep mensen volgt. Een LinkedIn groep heeft waarde voor je als daar collega’s actief zijn die jou iets te bieden hebben. Hier schets ik vier strategieën die je kunt gebruiken.

    1. Bijblijven op je vakgebied: blogs die interessant zijn om te lezen, online goede artikelen, waardevolle discussiefora. Kies je voor deze strategie dan kunnen RSS feeds (technisch hulpmiddel waarmee je je op nieuwe berichten van een website kunt abonneren) en zogenaamde ‘RSS readers’ (e.g. NetNewsWire, GoogleReader) helpen om snel informatie te scannen.
    2. Samen leren en netwerken. Wil je de groep mensen die je om je heen hebt uitbreiden, dan  lenen sociale media zich hier ook goed voor. Het is heel makkelijk om nieuwe mensen te gaan volgen, via Twitter, LinkedIn of Facebook bijvoorbeeld. Om echt samen te leren is het belangrijk in deze relaties te investeren, te geven, actief te worden in professionele communities.
    3. Jezelf profileren. Ik geloof sterk in profileren door het delen van je expertise. Dus als je actief wordt in een community, op welke vraagstukken ga je dan reageren? Waar begin je zelf een discussie over? Als bloggen iets voor je is, waar gaan je berichten dan over? En geef je twitterplan ook inhoudelijk invulling!
    4. Samenwerken aan projecten. Zo kun je bijvoorbeeld samen een wiki bouwen over een bepaald onderwerp, links naar waardevolle artikelen en websites verzamelen in een social bookmarking tool (een tool die jouw favoriete sites op internet opslaat en dit openbaar maakt, zoals Delicious – zie afbeelding 2) en als team bloggen over het thema dat jullie bezighoudt.

Ik ben wel benieuwd of je al wat vanuit een strategie werkt. Misschien heb je niet heel expliciet een strategie bedacht, maar is er wel een die er uit springt als je dit rijtje leest? Of zit er een strategie bij waar je de komende tijd wel eens wat meer vanuit wilt werken? En wat hoop je dat dat je gaat opleveren? Deel je ideeën en gedachten hieronder kort door een reactie te plaatsen. Mooi om in de aanloop naar 5 juni alvast van elkaar te weten, en we kunnen die dag gericht aan de slag met de strategieën en tools waar jullie interesse naar uit gaat!