Werknemers die veel tijd besteden aan het leren in hun werk (7 uur of meer) zijn 47% minder snel gestresseerd, hebben 39% meer kans om productief en succesvol te zijn, zijn 23% meer bereid om extra verantwoordelijkheden op zich te nemen en voelen zich voor 21% zelfverzekerder en gelukkiger. En hoe meer je leert, hoe gelukkiger je wordt.

Dit blijkt uit onderzoek onder 2400 professionals.  Ook met iets minder uren in de week zijn volgens dit onderzoek medewerkers gelukkiger, minder gestressed en productiever dan collega’s.

Stimuleren en ondersteunen van leren in het werk loont dus. En het lukt een deel van de medewerkers (47% tussen 1 en 5 uur en 7% meer dan 5 uur per week) ook om ruimte te maken voor dit leren in het werk.

 

Online tool voor ontwikkelen in je werk

Onlangs hebben Joke van Alten en ik een online ontwikkeltool gemaakt voor sociaal werkers, waarbij we het werk als vertrekpunt hebben genomen: vanuit uitdagingen en dilemma’s in je werk je leervraag formuleren om vervolgens na te denken over ontwikkelactiviteiten die je in je dagelijkse praktijk kunt doen. De tool is bedoeld als hulpmiddel. We hopen dat het sociaal werkers helpt om zich de stappen eigen te maken die helpen om op een meer ontwikkelgerichte manier naar het werk te kijken.

De ontwikkeltool is inmiddels online: Leren in Sociaal Werk.

En we hebben een blog geschreven over onze opgedane leerervaringen.

 

Een wenkend perspectief

Tijdens het werken aan deze ontwikkeltool ontstonden ook allerlei ideeën. Sommigen hebben we toegepast, anderen bleken toch niet wereldbestendig. Maar we hebben ook een wenkend perspectief. En ja… toekomstbeelden krijgen toch meer kans als je er woorden aan geeft?

Stel je voor dat….

  • je lid bent van een netwerk met andere sociaal werkers en je kunt daar heel gemakkelijk even een vraag of dilemma voorleggen. Op dezelfde dag nog krijg je een paar goede tips waar je direct mee verder kunt;
  • je hebt een leervraag geformuleerd en die deel je in een online omgeving waar ook andere sociaal werkers actief zijn. Op basis van jouw vraag verbindt het platform jou met andere sociaal werkers met een soortgelijke leervraag zodat je kunt leren van elkaars aanpakken;
  • je bent heel tevreden over een bepaalde ontwikkelactiviteit en die deel je op een online platform. Mooie aanvulling op wat daar al staat. Daar kunnen anderen direct gebruik van maken en bij vragen zoeken ze je makkelijk op;
  • je hebt net een goede blog gelezen die jouw vraag aardig beantwoord en je krijgt gelijk een paar Netflix-achtige ontwikkelsuggesties voor verdere ontwikkelactiviteiten;
  • je bent nog wat zoekende naar de leerroute die past bij jouw werksituatie. Gelukkig kun je afkijken bij collega’s die aan een soortgelijk vraagstuk werken; zo doe je inspiratie op door leerroutes van anderen te bekijken;
  • je in je werk een situatie tegenkomt waar je je echt geen raad mee weet. Je krijgt hulp van een chatbot. De chatbot stelt je vragen die je helpen om de situatie te analyseren en te komen tot een leervraag. Je krijgt direct een paar mogelijke ontwikkelactiviteiten voorgeschoteld waar je uit kunt kiezen;
  • je bent op zoek naar een bepaalde methodiek en je hebt net je vraag uitgezet in je netwerk als er een berichtje oppopt in de hoek van je scherm. Hierin vind je een aantal activiteiten, variërend van een video, blog, collega, expert, podcastserie, waar je zo gebruik van kunt maken, precies op het thema waar je zoekende in bent.

Dit wenkend perspectief gaat over verbinding met collega’s, afkijken bij anderen, gemakkelijk leren met en van elkaar. Ervaringen delen en met elkaar meedenken. Het collectieve geheugen dat in onze netwerken en in de online wereld aanwezig is goed kunnen benutten. Het wenkend perspectief gaat ook over het gebruik van technologie op zo’n manier dat online leren niet maakt dat je alleen nog maar meer krijgt, maar dat je juist veel meer op jouw werksituatie en vraagstukken toegespitste informatie en ideeën krijgt. En last but not least gaat het over het hebben van een fijne hulp bij zoeken naar nieuwe ideeën, aanpakken en vormen. Zo dat online niet meer tijd van je vraagt, maar juist tijd scheelt door de gehanteerde focus, gerichtheid en gepersonaliseerdheid. 

Is dit wenkend perspectief heel ver weg?

Nee.

Sommige elementen zie je in het klein al in de Learning Experience Platforms waar op dit moment flink in ontwikkeld wordt. Wat een LXP is? Je zou kunnen zeggen: een leermanagementsysteem maar nu ontwikkeld voor de lerende medewerker. Een plek waar je als medewerker je leerroute kunt uitstippelen en eigen keuzes kunt maken ten aanzien van passende leer- en ontwikkelactiviteiten. Het sociale aspect wat Joke en ik als zo’n krachtig wenkend perspectief zien staat vooralsnog in de kinderschoenen. Maar ja.. ontwikkelingen gaan razendsnel 🙂

Nu jij: wat is voor jou een wenkend perspectief als het gaat over ontwikkelen als professional?