Je kiest je vakantiebestemming. Je besluit wat je op dinsdagavond eet. Je verdiept je in hypotheken om de beste te kiezen. Tijdens het volwassen worden ontwikkelen mensen het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven. Je wordt steeds zelfgestuurder. Je kiest waar je gaat wonen, waar je gaat werken, welk huis je koopt.
We laten ons graag verleiden door aanbod
Zelfgestuurd leren wil zeggen dat je als lerende zelf initiatief neemt en keuzes maakt over het inrichten van je leerproces en wat je wilt leren. Als je bijvoorbeeld beter wilt worden in het werken met cliënten met dementie, bekijk je een film daarover, bespreek je een specifieke cliënt met 2 collega’s en hou je een logboek bij van wat wel en niet werkt. Zo zou je het kunnen doen.
Maar mensen laten zich best makkelijk leiden door aanbod om zich heen: “Bekijk nu ons uitgebreide opleidingsaanbod.” Of “Schrijf je nu in voor enkele sessies in de leerweek”. Dat is makkelijker. En daar hoeft niets mis mee te zijn. Zolang je je realiseert dat je dan misschien niet leert wat je wil leren.
Zelfgestuurd leren vraagt van je dat je weet wie je bent en wat je wilt. Dat je je eigen ontwikkelvragen benoemt. Dat je weet hoe je leert. En met wie je dat wilt. Dat zijn best lastige vragen om jezelf te stellen. Maar ze helpen wel om je professionele ontwikkeling richting te geven.
We leren meer door eigen initiatief
Met een goed beeld van jezelf en wat jij wilt kun je zelf regie nemen over je professionele ontwikkeling. Het blijkt dat mensen die initiatief tot leren nemen meer leren. En dat ze beter leren dan degenen die dezelfde inhoud consumeren. Als je doelgericht en vanuit een bepaalde motivatie zelf wilt weten wat bitcoins kunnen betekenen voor jouw werk, dan leer je meer dan wanneer je luistert naar iemand die daarover vertelt. Dit komt mede doordat we het echt graag willen weten en onthouden, en omdat we al lerend op zoek zijn naar kansen om het nieuwe in ons werk te gebruiken.
Met al die tweets, apps en likes is zelfsturing heel hard nodig
Zelfgestuurd leren past bij je psychologische ontwikkeling en je leert er beter door. Daarnaast is zelfsturing cruciaal in de digitale kennismaatschappij waarin je nu werkt. Die maatschappij doet een steeds groter beroep op je verantwoordelijkheid als lerende professional om focus aan te brengen en keuzes te maken. Neem al die tweets, apps en likes om ons heen. Je opent Twitter en je belandt in een enorme online wereld vol informatie, ervaringen, verhalen, mensen. Je klikt op een nieuwsgierig makende link en voor je het weet ben je tien links en een half uur verder. Hoe kies je wat voor jou echt de moeite waard is?
Weet jij wat je wilt?
Je mag het klein houden hoor. Het hoeft echt niet groot.
Zelfgestuurd leren begint met focus
Focus helpt bij het sturen van je eigen leerproces. Focus geeft inhoudelijk richting. Een plannetje is handig om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Om iets te gaan doen. Wetenschappelijke omschrijvingen van zelfgestuurd leren richten zich eigenlijk altijd op stappen als bepalen van de leerbehoefte (e.g. focus), formuleren van leerdoelen, uitvoeren en evalueren. Zo planmatig als deze definities hoeft het niet. Zelfgestuurd leren bevat veel informele en spontane momenten. Een lunchafspraak benutten om ook kort uit te wisselen over die ene patiënt en hoe daarmee om te gaan. In de trein terug even voor jezelf op een rijtje zetten wat maakte dat het die middag zo goed ging.
Wat is een vraag waar jij de komende maand mee aan de slag zou kunnen?
Leren over zelfgestuurd leren: start van een blogserie
Over zelfgestuurd leren valt nog veel meer te zeggen. Over focus vinden ook. Of denk aan wilskracht om zelfgestuurd leren vol te houden. Hoe zelfgestuurd leren eruit kan zien en hoe je niet bij papier blijft maar het werkelijkheid maakt. Hoe je dit met anderen kunt doen. Hoe je de waan van de dag het hoofd biedt. Hoe..
In de afgelopen periode sprak ik met verscheidene professionals over zelfgestuurd leren. Het onderwerp leeft. En levert ook veel vragen op. Een van de redenen om een blogserie over dit onderwerp te schrijven. De komende maanden zoom ik er verder op. Welke vraag zou jij in deze serie wel beantwoord willen zien?
Wil jij meer zelfgestuurd leren, maar weet je niet hoe? Heb je je al meerdere keren iets voorgenomen, maar strandt het in de waan van de dag? Raak je verstrikt in alles wat (online) aantrekkelijk lijkt en zoek je manieren om te kiezen? Ik denk graag eens met je mee. Je kunt je hier aanmelden voor een telefonische sessie van een half uur. Gratis en vrijblijvend.