Ja, ik doe ook nog wel eens iets zonder sociale media. Eigenlijk best veel. En een van de projecten waar ik in 2011 met heel veel plezier aan heb gewerkt is (project leercultuur van FCB) al lerend en werkend een bijdrage leveren aan het bereiken van de ambitie(s) van vijf organisatie in de kinderopvang en de maatschappelijke dienstverlening (het versterken van hun leercultuur). Wat heb ik gedaan? En wat maakte het zo succesvol?
Als vertrekpunt nam ik een vraagstuk dat speelde in de organisatie en dat aanvoelde als urgent. Vervolgens hebben we gekeken: hoe kunnen we dit op een lerende manier aanpakken? Vragen die ik zo tegenkwam waren bijvoorbeeld: hoe zorgen we ervoor dat lokatiemanagers goed in gesprek gaan en blijven met pedagogisch medewerkers over hun manier van werken? hoe kunnen we meer kindgericht gaan werken en onszelf daarin scherp houden? En hoe kunnen we ouderbetrokkenheid beter vormgeven en hier met elkaar in leren?
Een aanpak die veel energie geeft. Dit lees je ook in praktijkvoorbeelden zoals beschreven door Mariel Rondeel, Joke van Alten en Ellen Somsen, collega’s die met mij in dit project werken. En wat maakt de aanpak zo succesvol?
- Uitgangspunt een belangrijk vraagstuk dat speelt in de organisatie;
- Een aanpak die zich al werkende weg ontwikkeld;
- Vanaf het begin een sterke betrokkenheid van belanghebbenden en management;
- We gaan niet (eerst) werken aan een plan, maar gelijk doen;
- Een aanpak die past in een tijdspad van circa een half jaar – niet heel graag, maar wel te herhalen;
- Gebruik van interventies die maken dat je al doende leert (e.g. stellingenspel, complimentenmuur of Yammer als tool voor onderling kennis delen)
- ‘Doen’ in de vorm van een experiment, een lerend onderzoek, met altijd een sterke verbinding met de dagelijkse werkpraktijk.
Waarom schrijf ik dit? Vooral ook om aandacht te schenken aan een nieuwe subsidieregeling van BKK, die meer van dit soort projecten mogelijk maakt. Hier vind je meer informatie. Echt de moeite van het verkennen waard volgens mij!